dimecres, de setembre 28, 2005

Avui entrevistem a... Paqui Monroy i Gabi Ibañez


Paqui i Gabi
Font: Paqui i Gabi


Bé, ja són pocs els professors dels qui encara no hem publicat l'enquesta. Algunes enquestes em consta que estan en camí i d'altres no, perquè no ens hem pogut posar en contacte amb tots els professors/es de Catalunya. Però si veieu que falta algú i teniu l'amabilitat de passar-li l'enquesta, ja sabeu que us estarem molt agraïts. Com sempre, el mail de contacte és countrycat@terra.es

Dit això, avui toca el torn no d'un sinó de dos professors, malgrat ella confessa ser professora ocasional. Es tracta de la Paqui Monroy i en Gabi Ibañez, dos dels 4 integrants del famós grup de ball Pagadanjo.

Cal agraïr-los el doble esforç de contestar els dos per separat en la majoria de preguntes, així com la seva sinceritat a l'hora de respondre.

I sense més espera, aquí teniu l'entrevista.

Countrycat. Recordeu quan va ser el primer cop que vau veure ballar line dance? On i quan era?
Paqui i Gabi. Sí, i tant. Fa molt temps vam anar a la fira de l'avet d'Espinelves, al desembre, i vam veure a una placeta de sorra darrera l'esglèsia, si no recordem malament, que hi havia un grup tocant música i tota una colla de gent ballant en linia. Eren els Farmers. En aquell moment no sabíem qui eren, només ens vam assabentar que ballaven a Platja d'Aro. Vam veure l'exhibició i vam continuar mirant la fira. Vam comentar entre nosaltres que era curiós, que com s'ho feien per anar tots iguals, i saber el que havien de ballar amb aquella cançó, vam quedar sorpresos.

I llavors al juliol següent a Cardedeu el Patronat va organitzar un curs de line dance i ens vam apuntar a provar què tal i des de llavors que no hem parat de ballar.

C. Recordeu quin va ser el primer ball que vau aprendre? Us en vau sortir o el primer cop va ser horrorós?
P i G. El primer ball que vam aprendre va ser a les classes de la Carmen Casademunt a Cardedeu. Ben bé no recordem quin va ser. Ens en vam sortir prou bé, nosaltres ja havíem fet algun altre tipus de ball i no ens va ser difícil.

C. Quan temps va passar des de que vau començar a ballar fins que vau ser professor/a? Per què vau voler ser professor/a? A quin local vau començar a donar classe?
Gabi. Jo no vaig buscar de fer classes, la gent m'ho va proposar i vaig aceptar. Vaig començar a una associació de barri a fer classes per 6 o 8 persones. Després els de Xafa'l em van demanar de fer un curs d'iniciació i alhora vaig començar en un bar molt petit de Cardedeu, on havíem de moure les quatre taules que tenien per fer les classes. El van decorar amb motius country i fins i tot ens van posar el terra de fusta. Llavors vaig anar a substituir a la Silvia Mimó al Set de Granollers i després ja vaig anar al Texas.

Paqui. Molt i molt, pot ser tres anys o més, no fa gaire que faig classes. De fet mai m'he considerat instructora, sempre he dit que no sóc instructora sino substituta. Vaig començar quan a en Gabi li van canviar el torn de feina; ell treballa diferents dies a la setmana però una setmana no correspon amb la següent... M'explico, ell fa classes a Cardedeu els dimarts, i un dimarts treballa i el següent no, o sigui que jo faig la classe quan en Gabi treballa, cada quinze dies. Un dimarts la fa en Gabi i un dimarts la faig jo. Com que també treballa un cap de setmana sí i un no, doncs quan estava al Texas, el diumenge que ell treballava feia jo la classe.


C. Recordeu el primer ball que vau ensenyar? Com va anar?
Gabi. Em sembla que va ser el Hey Good Lookin'. Va anar bé, a la classe hi havia molta gent i tothom el va aprendre i se?ls veia contents, fins i tot em van "aplaudir".

Paqui. El primer ball que vaig ensenyar va ser amb els Pagadanjo. Vam anar a fer un workshop per la gent dels Farmers a Banyoles, havíem d'explicar tres o quatre balls i ens els vam repartir. A mi em va tocar explicar el Pepus Garden, un ball facilet. Jo mai havia explicat un ball, estava super nerviosa, feia dies que em preparava el ball a casa, a la feina, a tot arreu... Jo anava pel carrer i anava dient el ball... Qui em veiés devia pensar que estava boja, jo sola dient: punta al lloc, punta al lloc, esquerra al lloc, esquerra al lloc, pas volta, pas volta, etc...

Al final va sortir força bé, la gent ho va agafar de seguida i jo em vaig quedar molt tranquil·la, m'havia tret un pes de sobre.

C. Actualment feu classe a...
P i G. Actualment a Cardedeu, els dimarts de 20:30h 22:00h a la Sala Sarau. Les classes les organitza Xafa'l, amics i amigues del Country de Cardedeu. I els dissabtes de 22:00h a 24:00h a Calella de la Costa, organitzades per Sake Country Calella.

C. Quin és el ball que més us agrada?
Gabi. Agradar-me, agradar-me n'hi ha molts, però potser els que gaudeixo molt ballant-los perquè m?agraden molt les cançons són el Crazy little thing i el Sugar Talk.

Paqui. M'agraden molt els balls de parelles, no el mixer - els de canvi de parella - sino els que balles amb la teva parella. Ja siguin coreografiats o no (two-step, polka o vals). El South direction o el Different love són dels que més m'agraden.

C. Quin és el darrer ball que heu après?
L'últim que hem après tots dos ha sigut el Donkey Cat de l'Emili Muntaner.

C. Què en penseu dels darrers balls que van sortint? Trobeu que són massa complicats o creieu que ho exigeix l'alt nivell de la gent?
Gabi. Molts són "arrítmics" i últimament són tots de la mateixa lina. S'hauria de buscar més originalitat de passes, ja que moltes de les músiques triades són molt bones.

Paqui. Sobretot no m?agradaria que ningú s?ofengués però crec que ara tothom es pensa que pot fer un ball. M'explico. Un ball crec que és molt difícil fer-lo bé, tenir en compte que les passes "quadrin" que tingui el ritme adequat, que vagi bé el número de passes amb les que demana la música, etc, etc.

Últimament surten balls de tot arreu, balls que són molt similars a altres balls, que tenen les passes clavades però en diferent ordre, que són d'un mateix estil, ritme i velocitat, que quan més voltes tingui i més ràpid sigui millor, i precisament no són el meu tipus de balls preferits... No sé què més dir-te, m'agradaria que no s'enfadés ningú per la meva opinió.

Del tema que si ho exigeix la gent o no, em sembla que estem tancant el cercle, que si només fem balls d'aquests últims què passa amb la gent que vol incorporar-se en aquest món? La gent que comença a ballar, si veu aquests balls ja ni si posa, i si ensenyes un ball facilet i després en els locals no sonen estem allà mateix, perquè els que ells saben mai els posen...

C. Digueu-me alguns balls que hagiu creat. Quin va ser el primer? I l'últim?
Gabi. Vaig fer més o menys alhora el Cercle Coast i el Pagadanjo, i l'últim ha estat el A one that B, amb música recomenada per la CMA.

Paqui. No he creat cap ball, com he dit abans no crec que tothom pugui fer balls. Potser alguna passa li he suggerit al Gabi en algun dels seus balls però no ho acostumo a fer. El que sí que faig són els fulls del ball, he fet els cinc del Gabi, els dos de Sake Country Calella i un de l'Olga, una alumna. Crec que és molt important que els fulls estiguin ben fets, hi ha gent que apren els balls directament dels fulls i si estan mal explicats, això vol dir que el ballaran malament.

C. La vostra cançó preferida?
Hi ha tantes de tan maques, que no sabem dir-te!!

C. El teu cantant/grup preferit?
Gabi. En Dwight Yoakam i com a grup els BR5-49.
Paqui. En això em sembla que coincidim .sa, George Strait com a predilecte però en Brad Paisley podria ser un altre.

C. Bàsic o shuffle?
Gabi. Bàsic.
Paqui. Bàsic segur que no, si de cas Vine. Si puc sempre dic totes le passes pel seu nom, però no és el cas prefereixo un shuffe, m'agraden més els sincopats.

C. Balls de 32 temps o de 64?
Gabi. Més igual el número si estan ben aprofitats i gaudeixis ballant-los, sempre que vagin a ritme.
Paqui. Si el ball està ben fet és indiferent les passes que tingui, el que miro molt que vagi amb la música, normalment 32, 40, 48 o 64.

C. Concurs o Marató?
P i G. Últimament espectadors.

C. Barret o botes?
Gabi. Botes, fa molts anys que vaig amb botes, abans de ballar i tot, el barret fa menys.
Paqui. Les botes sempre: a les classes, als locals i fins i tot a l'hivern pel carrer i el barret als locals i als concerts.

C. Budweiser o Coronita?
Gabi. No m?agrada la cervesa, he intentat veure la 0,0 per acompanyar als amics però res com la PEPSI, encara no he trobat cap local que en tingui!!
Paqui. Res d'alcohol, aigua o cola.

C. George Strait o Alan Jackson?
Gabi. George Strait és un clàssic però m'agrada més Alan Jackson.
Paqui. George Strait, i si no tots dos en duet a "Designated Drinker" i/o "Murder on Music Row".

C. Heather Myles o Dolly Parton?
Gabi. Dolly.
Paqui. Hem vist un parell de cops a la Heather en directe i em va agradar molt, però em quedo amb la Dolly Parton, a veure si algun dia la veiem (per demanar que no quedi)

C. Què li dirieu a algú que tot just acaba de començar a ballar?
Gabi. PACIÈNCIA.
Paqui. Que no s'espanti, que tots vam començar igual. Que jo tampoc en sabia, que aprengui les passes però sobretot que escolti la música. Els alumnes que tenim ja porten molt de temps ballant i sempre els hi dic el nom de la cançó i el cantant. Sobretot que s'enrecordin del cantant/ts, que comencin a reconèixer les diferents veus, hi ha veus que es coneixen de seguida.

Als d'iniciació doncs, que molta paciència, que si de veritat els hi agrada el ball o la música continuaran en aquest món, que no ho deixin a la primera o segona classe, que això és un vici, un hobby i al final una manera de vida, tot gira al voltant d'aquest món.


I fins aquí l'entrevista. Gràcies Paqui i Gabi per la vostra col·laboració!


Finalment, pels que encara no sàpiguen de què va, deixeu-me dir-vos que des de Countrycat s'esta fent una ronda d'entrevistes per mail a professors i professores de line dance de Catalunya.

La intenció és que tots aquells que vulguin puguin donar-se a conèixer una mica més al col·lectiu de dansaires catalans, explicant entre altres coses com van iniciar-se al line dance o quins balls els agraden més.

Si sou professors de line dance i no ens hem posat en contacte amb vosaltres, serà per descuit o perquè no tenim el vostre e-mail. Si voleu col·laborar contestant a les preguntes de l'entrevista (sempre són les mateixes per tothom) sereu benvinguts/es, només cal que envieu un e-mail a l'adreça countrycat@terra.es i ens posarem en contacte amb vosaltres.


Entrevistes publicades fins el moment:
· 01/06/2005 - Anna Balaguer. [Llegir-la]
· 08/06/2005 - Àngels Pintó. [Llegir-la]
· 15/06/2005 - Francesc Benet. [Llegir-la]
· 22/06/2005 - Neus Lloveras. [Llegir-la]
· 29/06/2005 - Anna Mansilla. [Llegir-la]
· 06/07/2005 - Sergi Boada. [Llegir-la]
· 13/07/2005 - Carles Llebot. [Llegir-la]
· 20/07/2005 - Sílvia Mimó. [Llegir-la]
· 07/09/2005 - Diana Fort. [Llegir-la]
· 14/09/2005 - Raül Álvarez. [Llegir-la]
· 21/09/2005 - Josep Belmonte "Taxikey". [Llegir-la]